Branża fitness spotka się w Poznaniu
Za kilka tygodni w Poznaniu spotkają się przedstawiciele szeroko rozumianej branży fitness i wellness. Już 13–14 maja odbędzie się tam Polish Fitness Summit, czyli kongres skupiający ekspertów. W trudnym czasie w końcu umożliwi im spotkanie i pozwoli zdiagnozować problemy oraz sprostać wyzwaniom stojącym przed branżą.

Od ponad dwóch lat branża fitness i wellness żyje w ciągłej niepewności. W marcu 2020 r. wprowadzono pierwszy lockdown, następnie kolejne. W tym czasie wiele biznesów upadło, jeszcze więcej ucierpiało, musiało mocno się zreorganizować oraz przystosować do nowej rzeczywistości.
Gdy wydawało się, że sytuacja wraca do normy, na tę (i inne) branże spadł kolejny cios – ogromne wzrosty cen energii, a co za tym idzie, także drożejące usługi. Następnie przyszła, stanowiąca jeden z efektów pandemii, galopująca inflacja, która zmusiła część klientek i klientów do rezygnacji lub ograniczenia wizyt w klubach i korzystania z usług klubów i obiektów.
W lutym 2022 r. Rosja zaatakowała Ukrainę, z której do Polski przybyło ponad 2,5 mln uchodźców. Doświadczenie konfliktu zbrojnego tuż przy naszej granicy odbiło się na kondycji psychicznej Polek i Polaków, wciąż generuje stres, który obniża odporność na choroby. Stąd tak ważna rola klubów i obiektów fitness i wellness, które pomagają swoim klientom w utrzymaniu dobrej formy.
Diagnoza wyzwań
Przedstawiciele branży zdają sobie sprawę z tych problemów, z wyzwań oraz z ich skali. Dlatego właśnie teraz zdecydowali się zorganizować kongres dla managerów, trenerów i wszystkich przedstawicieli i zainteresowanych obecną kondycją oraz przyszłością branży.
– Od ponad trzech lat branża fitness czekała na możliwość fizycznego spotkania się, wymiany wiedzy i doświadczeń, zarówno na podstawie okresów lockdownów, jak i okresu popandemicznego. Jako Polska Federacja Fitness, we współpracy i przy pomocy Grupy MTP oraz Magazynu Fitness Biznes, będziemy chcieli dostarczyć wydarzenie na zupełnie innym poziomie niż dotychczas. Przede wszystkim stawiamy na formułę „właściciele dla właścicieli”, „praktycy dla praktyków” – zapewnia Tomasz Napiórkowski, prezes PFF. – Na przestrzeni ostatnich lat, na różnego rodzaju imprezach i wydarzeniach tego typu, w większości przypadków mogliśmy spotkać te same twarze z niekoniecznie nową treścią. To, czego dzisiaj potrzebuje rynek, to realna dyskusja i wymiana doświadczeń pomiędzy praktykami. Chcemy rozpocząć swojego rodzaju platformę do szeroko pojętej edukacji oraz do czerpania doświadczeń nie tylko z polskiego rynku, ale również z rynków zagranicznych. Jako jedni z organizatorów będziemy dokładali wszelkich starań, aby pierwsza edycja kongresu Polish Fitness Summit, mogła rozpocząć szeroko pojętą edukację na poziomie właścicielskim, inwestorskim oraz managerskim, co pozwoli naszej branży ponownie wejść na drogę wzrostową, jeśli chodzi o jej rozwój – podkreśla.
Błyskawiczna decyzja
Polska Federacja Fitness, do której należy aktualnie 280 członków (działają w niej małe kluby, studia i kluby sieciowe, a wpierają m.in. dystrybutorzy i producenci wyposażenia dla obiektów oraz operatorzy kart sportowych), postawiła sobie za główny cel reprezentowania interesów całej branży.
– Władze federacji zgłosiły się do nas z propozycją przygotowania takiego kongresu, wskazując jak potrzebna jest jego organizacja. Podjęliśmy się tego zadania i już maju spotykamy się w Poznaniu – mówi Dagmara Suprun, która koordynuje wydarzenie z ramienia Grupy MTP. – Inicjatywy związane ze sportem i aktywnością fizyczną, wydarzenia organizowane dla branży fitness i wellness są dla nas niezwykle istotne. Organizowaliśmy targi, gościliśmy konferencje, w swoim portfolio mamy czasopismo branżowe, teraz przyszedł czas na kongres Polish Fitness Summit. Niezwykle się cieszymy, że będziemy mogli być gospodarzem tego spotkania, a Magazyn Fitness Biznes obejmie patronat nad tym wydarzeniem – dodaje.
Dwa dni dla branży
Polish Fitness Summit odbędzie się 13–14 maja w Poznań Congress Center na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Pierwszego dnia – po powitaniu przez organizatorów – odbędzie się międzynarodowy panel dyskusyjny z udziałem ekspertów ze Szwecji, Irlandii, Włoch, Czech i Rumunii. Wybór tych krajów nie jest przypadkowy, ponieważ rynek fitness jest w nich, w wielu aspektach, bardzo zbliżony do polskiego.
Poza mówcami z zagranicy pojawią się reprezentanci polskich sieci, ale też lokalnych czy butikowych klubów, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i sposobami na obecną sytuację rynkową, jak i co sprawdziło się (lub nie) w trakcie tychże działań. Odbędzie się także panel dyskusyjny pt. „Po co nam PFF?”, w czasie którego dyskutanci połączą się z przedstawicielami organizacji z innych krajów. Piątkowe spotkania zakończy wieczór branżowy.
Sobota na Polish Fitness Summit zostanie poświęcona mechanizmom, metodom, technikom sprzedaży oraz narzędziom umożliwiającym dotarcie do klientów.
Rozpocznie się od wykładu prowadzonego przez Alana Leecha z IHRSA. Pierwszy panel dyskusyjny będzie dotyczył tematu pośredników, ich obecności i zadaniom wykonywanym dla branży fitness i wellness. W kolejnym uczestnicy PFS porozmawiają o klubach butikowych i ich przyszłości. Ostatnia sesja będzie dotyczyła zarządzania sprzedażą i ułatwiającym ją narzędziom.